Adrian conduce divizia de Automotive din cadrul ING Bank România, acolo unde interacționează cu firmele din acest domeniu, oferă consultanță și vede direcțiile strategice înspre care se îndreaptă industria.

În prima parte a acestui interviu am discutat cu el despre oportunitățile industriei auto din România. Am continuat conversația din cadrul interviului cu o discuție mai amănunțită despre orașele viitorului.

Orașele - cu avantaje și dezavantaje

Adrian consideră că orașele de astăzi sunt catalizatori pentru energii pozitive, creative. Dar există și dezavantajele dezvoltării accelerate.

“Un ritm de creștere prea mare ar putea să nu fie sustenabil pentru un oraș. Inclusiv la nivel de infrastructură”, consideră Adrian.

El spune că într-un oraș ideal nu mergi cu mașina, ci poți veni cu ea până într-un punct de unde să iei un tren, un metrou, o bicicletă sau o trotinetă.

“Orașele sunt aglomerări din ce în ce mai mare care nu reușesc să se susțină din punct de vedere administrativ. Asta s-a demonstrat nu numai la noi în țară, ci la nivel global. Deși ne așteptăm ca în 50 de ani marea majoritate a populației va trăi în aglomerări urbane, nu vom avea mega cities, ci orașe mai mici”, explică Adrian Huma. Acestea sunt mai ușor de administrat și oferă locuitorilor bunăstare.

Care este rolul administrației și care este rolul privaților?

Cine trebuie să schimbe orașele. Adrian consideră că e și rolul autorităților, dar și a firmelor private.

“Autoritățile trebuie să provoace un dialog la care să invite mediul de business, dar și comunitatea. Se creează un dialog din care apar idei, iar autoritățile pot selecta acele lucruri care sunt implementabile”, consideră reprezentantul ING Bank.

Rolul mediului privat este să implementeze unele idei, iar comunitatea are rolul de a le utiliza și de a furniza feedback.

“Totul pornește de la administrație, dar poate să facă singură lucrurile. Are nevoie de toți cei interesați”, spune specialistul ING.

El consideră că modul care s-a dovedit funcțional prin care putem schimba orașele este transportul multimodal, unul implementat inițial în transportul de mărfuri și acum aplicabil și în oraș.

“Conceptul cel mai de succes este cel de park and ride. Cei care stau în afara orașelor sau sunt în tranzit lasă mașina la intrare, iar apoi folosesc transportul public. Sunt multe orașe din Europa care au implementat acest sistem, iar în București avem câteva tentative. Dar la noi parcările pot sta goale pentru că ele trebuie implementate în zone care au sens, în care este traficul mare și afluența de cetățeni temporari crește”, spune Adrian Huma.

Evident, spune el, transportul public poate să reducă până la un punct traficul. Dar ai nevoie de infrastructură de biciclete, trotinete, scutere electrice. Asta ca microtransportul să fie eficient.

“Dar trebuie organizate și reglementate, pentru că am văzut orașe unde sistemele nu au evoluat bine și au fost interzise. Conceptul este bun, dar trebuie utilizat așa cum trebuie”, explică Huma.

Din orașe clasice în orașe smart

Dacă întrebi cetățenii unui oraș ce ar dori probabil că ți-ar spune că vor mai puțină poluare, dar și mai multe locuri de parcare. Pe termen lung e imposibil să acomodezi toți oamenii. Așa că soluția de viitor este orașul smart.

“Ca să transformi un oraș clasic într-unul smart trebuie să vezi cum stau lucrurile, să ai o bază de date. Acest lucru se poate face cu ajutorul senzorilor. De mișcare, de poluare, de trafic, de orice fel. Odată ce ai datele, poți lua decizii bazate pe măsurători”, spune Huma.

Avem deja orașe în care senzorii sunt și la coșurile de gunoi, astfel încât salubritatea să fie organizată mai bine. Toate locuințele pot fi conectate la un sistem centralizat și automatizat.

“Viitorul va fi al mașinilor autonome. Când vom avea mașini autonome nu se mai justifică să fii proprietarul unei mașini”, explică Adrian Huma.

Trecerea la mașini autonome se face doar cu orașe inteligente. Adrian spune că nu ai cum să ai orașe smart fără mașini smart și invers.

El consideră că primele aplicații de masă ale mașinilor autonome le vom vedea în transportul public, dar și în transportul de marfă.

“Mașini autonome fără orașe inteligente nu se poate. Mașina autonomă are nevoie de o infrastructură care să le furnizeze date”, consideră expertul în Automotive.

“Odată cu tehnologiile 5G și 6G interconectarea sistemului de trafic și a mașinilor e necesară. E ușor să conectezi transportul public la sistem, dar mașinile private vor fi mai greu de conectat, mai ales că din experimentele de până acum oamenii nu sunt atât de dispuși să dea date despre ei”, mai explică invitatul nostru.


Proiectul „Antreprenori” este susținut de ING Bank, partener de creștere pentru afacerile locale. Într-un context dinamic și încă incert, ING oferă predictibilitate, prin instrumentele financiare potrivite, si sprijină dezvoltarea sustenabilă a afacerilor din România, pentru a ajunge la nivelul următor.